Heute haben wir ein Ausflug nach Sluis und Sluiskil gemacht.
Die Stadt Sluis entstand bei einer Schleuse im Zwin, dem Wasserlauf, der Brügge einst Zugang zum Meer bot. Sie erhielt vom flämischen Grafen Gwijde van Dampierre 1290 das Stadtrecht. Im 14. Jahrhundert war Sluis sehr wichtig als Vorhafen von Brügge. Im Jahre 1340 fand in der Bucht vor Sluis die erste große Schlacht des Hundertjährigen Krieges, die Seeschlacht von Sluis statt, die in einer katastrophalen Niederlage Frankreichs endete.
Um 1550 war das Zwin nicht länger befahrbar. Später wurde ein Kanal Sluis-Damme-Brügge gegraben, aber die großen Schiffe kamen nicht mehr nach Brügge. Die Blütezeit von Sluis war auch vorbei.
Im Achtzigjährigen Krieg wurde es 1576 von den Niederländern, 1587 von den Spaniern und 1604 wieder durch Moritz von Nassau erobert. Der Festungsbauer Menno van Coehoorn ließ 1702 noch neue Bastionen und andere Befestigungen bauen, aber 1747 und 1794 wussten die Franzosen Sluis zweimal einzunehmen (Quelle Wikipedia).
Der Belfried von Sluis ist ein rekonstruiertes, ursprünglich mittelalterliches Verwaltungsgebäude mit Glockenturm in der seeländisch-flämischen Stadt Sluis. Mit dem Bau wurde möglicherweise im Jahr 1386 begonnen. Nach der Zerstörung im Jahr 1944 wurde es in den 1950er Jahren wieder aufgebaut. Der rechteckige Einbauturm macht ihn zu einem markanten Beispiel eines flämischen Belfrieds. Es ist der einzige Belfried innerhalb der Grenzen der heutigen Niederlande. (Quelle Wikipedia)
Der Westpoort oder Stenen Beer oder Brugsepoort ist ein Stadttor im Wallen von Sluis in der seeländisch-flämischen Stadt Sluis .
Im Jahr 1437 wurde das damalige Westpoort von den Brügger Bürgern zerstört, die dorthin kamen, um ihre Stapelrechte durchzusetzen. Der Westpoort von Sluis wurde zwischen 1444 und 1456 vom Maurer Hendrik Timmerman wieder aufgebaut. Im Jahr 1587 wurde das Tor bei der Belagerung von Sluis in den 80-jährigen Krieg durch den Herzog von Parma Alexander Farnese zerstört. (Quelle Wikipedia)
Sluiskil hingegen ist nicht sehr interessant. Das Dorfzentrum wurde zu Gunsten der Verbreitung des Kanals von Gent nach Terneuzen, abgebrochen. Unser Eindruck heute, viele Häuser stehen leer, es läuft nicht mehr viel. Sluiskil wurde von vielen verlassen und verkümmert.
Vandaag zijn we naar Sluis en Sluiskil geweest.
De stad Sluis is ontstaan aan een sluis in het Zwin, de waterweg die Brugge ooit toegang gaf tot de zee. Het kreeg stadsrechten van de Vlaamse graaf Gwijde van Dampierre in 1290. In de 14e eeuw was Sluis erg belangrijk als voorhaven van Brugge. In 1340 vond in de baai bij Sluis de eerste grote veldslag van de Honderdjarige Oorlog plaats, de Slag bij Sluis, die eindigde in een catastrofale nederlaag voor Frankrijk.
Rond 1550 was het Zwin niet meer bevaarbaar. Later werd een kanaal Sluis-Damme-Brugge gegraven, maar de grote schepen kwamen niet meer naar Brugge. De bloeitijd van Sluis was ook voorbij.
Tijdens de Tachtigjarige Oorlog werd het veroverd door de Nederlanders in 1576, door de Spanjaarden in 1587 en opnieuw door Moritz van Nassau in 1604. De vestingbouwer Menno van Coehoorn liet in 1702 nieuwe bastions en andere vestingwerken bouwen, maar de Fransen veroverden Sluis twee keer in 1747 en 1794 (bron Wikipedia).
Het Belfort van Sluis is een gereconstrueerd, oorspronkelijk middeleeuws bestuursgebouw met klokkentoren in het Zeeuws-Vlaamse Sluis. De bouw begon mogelijk in 1386. Nadat het in 1944 werd verwoest, werd het in de jaren 1950 herbouwd. Door de rechthoekige ingebouwde toren is het een opvallend voorbeeld van een Vlaams belfort. Het is het enige belfort binnen de grenzen van het huidige Nederland. (Bron Wikipedia)
De Westpoort of Stenen Beer of Brugsepoort is een stadspoort in de Wallen van Sluis in de Zeeuws-Vlaamse stad Sluis.
In 1437 werd de voormalige Westpoort verwoest door de burgers van Brugge, die er hun stapelrecht kwamen afdwingen. De Westpoort van Sluis werd tussen 1444 en 1456 herbouwd door de metselaar Hendrik Timmerman. In 1587 werd de poort verwoest tijdens het beleg van Sluis in de 80-jarige oorlog door de hertog van Parma Alexander Farnese. (Bron Wikipedia)
Sluiskil daarentegen is niet erg interessant. De dorpskern werd afgebroken ten gunste van de verbreding van het kanaal van Gent naar Terneuzen. Onze indruk vandaag de dag is dat veel huizen leeg staan en dat het dorpscentrum niet meer druk bezocht wordt. Sluiskil is door velen verlaten en kwijnt weg.


















Schreiben Sie einen Kommentar